[4-1]
Van Isten?
Egy fiatalember Arbiba utazik. Odarve terepjrt brel, nmi vzkszletet visz magval, s beautzik a sivatagba. Miutn megtett 100-150 kilomtert, a motor hirtelen akadozni kezd, khg, kpkd, majd megll, s tbb nem lehet mozgsra ksztetni. A fiatalember technikailag kpzett, de ez mgis tlsgosan nagy feladat szmra, ezrt belevg a meglehetsen remnytelen ksrletbe, hogy ozisra, letre, emberekre talljon, s gy megmenekljn. Vztartalkt maghoz veszi, s elindul. Krltte semmi, csak homok, homok s mg tbb homok, nhny kaktusz s a kegyetlenl tz nap.
A tartalk rrl rra fogy, elrkezik az els jszaka, irtzatos hideg lesz. A kvetkez reggelen elfogy a vize, magasra emelkedik a nap. A fiatalember fradhatatlanul tovbb gyalogol, mr szdl, nyelve az nyhez tapad, csak keres, keres, s nem tall. A nap megknozza, egyszer csak felbukik, de ktsgbeesett keresssel tovbb kszik. Ajkai egymshoz ragadnak, amikor ntudatlanul sszeesik, nhny kesely kzeledik; mozdulatlanul fekszik, az rk telnek.
A tvolban hirtelen egy karavn tnik fel, elszr csak kdsen, aztn egyre jobban kibontakozik. A karavn olyan emberekbl ll, akik olajat keresnek a sivatagban, tudsok s segtik csoportja, valamennyien kpzett emberek. Kzvetlenl az ntudatlanul fekv frfi fel tartanak. Felfedezik, odarohannak, az arct veregetik – s me, a flholt ember felnyitja szemt, megprblja sztnyitni ajkait, s azt nygi: Vizet!
Ekkor furcsa dolog trtnik. Az egyik tuds odamegy a fiatalemberhez, s megkrdezi: „Elnzst krek, de hogyan rti n ezt?” – A frfi felshajt: „Vizet!” - Bocssson meg, lehet, hogy slyos csaldst okozok nnek, de vizet? Vz nem ltezik.” – „gy!”, mondja a flholt fiatalember. „Igen”, mondja ismt a msik. „Tudnia kell ugyanis, hogy n tuds vagyok.” A tbbiek krlveszik, halkan sugdolznak, valamelyikk azt mondja: „Mg egy ilyen kzpkori alakot! Azt hiszi, hogy ltezik olyasmi, mint a vz!” Halkan szrakoznak azon, hogy valaki a 20. szzadban mg tnyleg azt hiszi, ltezik vz.
Megmagyarzzk a fiatalembernek, hogy k tudsok, felvilgosult emberek, s biztostjk arrl, hogy vz csakugyan nem ltezik, legjobb, ha vgre megszabadul a vz gondolattl, felntt vlik, s nem l tbb effajta fggsgben; egy modern ember kezbe tudja venni az lett a nlkl a buta, tudomnytalan eszme nlkl is, amit a vz jelent. Ki beszlhette be neki ezt az egsz gyet a vzzel? Biztosan az egyhz emberei, akik csak flelmet akarnak kelteni.
A fiatalember kicsit szkeptikusan, kicsit ktelkedve pislog. S mivel ezek a tudsok emberbartok, kiss elnzen mosolyognak, egyikk egy botocskt vesz a kezbe, s kezdi trelmesen felvilgostani embernket. Egy csom formult r a homokba, melyeket a szomjsgtl flholt fiatalember amgy sem rt, s valamit mormol hozz szabadsgrl, nmagunk megtapasztalsrl, felvilgosodsrl, tudomnyrl, rhajsokrl, pszicholgirl, babonrl s kzpkorrl, rendletlenl jeleket firkl a homokba, aztn egy vonalat hz az egsz al, s e vonal alatt az ll: „H2O = semmi”.
„Ah”, mondja a fiatalember.
„Nzze, fiatalember, n most mr felvilgosult.” azonban semmit sem rtett meg, a szomjsgtl kzben ismt eljult, de most blint. gy tnik azonban, hogy mg mindig nincs egszen meggyzve. A tudsok is szreveszik ezt, s kzttk a legbartsgosabb vgs ksrletet tesz: „Mutatnk nnek valamit. Lt n itt valahol vizet?”, s megfordtja a fiatalembert a tengelye krl. – „Nem”, suttogja amaz. „Rendben van, s lt n valamit, akr a legcseklyebb dolgot is, ami itt vzre utalhatna?”, s ezzel ismt megforgatja maga krl. – „Nem”, leheli az. Mire a tuds: „Tudja, nem is rtem, mit akar n: A tudomny ellene szl, a szemltoms ellene szl, s a Spiegel 1992-es krkrdse szerint a tbbsg sem igazn hiszi mr. Mit akar mg n?” – A fiatalember mr nem is tudja, mit akar mg egyltaln.
A tudsok kezket drzslik, rlnek, mert megint felvilgostottak valakit, elgedettek, hogy szolglatot tehettek az emberisgnek. A karavn ismt mozgsba lendl, a fiatalember ott marad fekve, s jonnan szerzett ismeretein tpreng. A karavn egyre tvolodik, vgl mr csak apr pont a horizonton.
A fiatalember azonban tovbbra is ott fekszik a sivatag homokjban, s azt kiltja: „Vizet…”
Valban furcsa: A szemltoms ellene szl, a tudomny mind a mai napig nem tudta bizonytani, s a tbbsg nemigen hisz mr benne – az Istenre irnyul krds mgsem tnik el. Valahogy nem tudunk megszabadulni az istenkrdstl. Minden felvilgosodsnak, minden racionalizmusnak, kelet s nyugat minden materializmusnak sem sikerlt elhallgattatnia ezt a krdst.
(Klaus Douglass: Megalapozott hit cm knyvbl) |
MIRT HALLGAT ISTEN?
Borzaszt dolgok trtnnek a vilgban.
Sok ember van, aki most elmondhatn trtnett, s a vgn megkrdezhetn: „s Isten?” „Hol volt akkor Isten?” „Mirt hallgat Isten?”
Nincs Isten? Ez iszony volna! Amikor emberek magyarzzk nekem, hogy k nem hisznek Istenben, azt vlaszolom: „Hiszen ti nem is sejtitek, mit mondtok ki ezzel! Flttnk nincs senki! Magunkra vagyunk hagyatva. Egytt egyms kzt!”
„Mirt hallgat Isten?”Gondoljuk el, hogy a brsgon vagyunk. A vdlottak padjn l Isten. Ekkor mi azt mondjuk: „Vdlott Isten, hogyan engedheted meg mindezt? Mirt hallgatsz?”
Szeretnm nektek a legrthetbben megmondani, hogy olyan Isten, aki bennnket a bri szkbe enged lni, sajt maga pedig a vdlottak padjra l, - nem ltezik! Az az Isten, aki el gy lpsz, aki eltt gy kinyithatod a szdat, akit gy krdre vonhatsz, hogy mint br llhatsz eltte s a te vdlottad – ez csak a te kpzeletedben l. El ezzel az ostoba Istennel, akit a mi idn alkotott magnak. Akit vdolunk, flretolunk vagy visszahozunk, mikor hogyan van r szksgnk. Ez az Isten nem ltezik! De akarok valamit mondani neked! Ltezik egy msik, valdi Isten! el gy lpsz majd egyszer, mint vdlott, akkor nem is nyithatod ki a szdat, mert fog tged krdezni: Mirt nem tiszteltl engem? Mirt nem kiltottl hozzm? Mirt ltl tiszttalansgban? Mirt hazudtl? Mirt gylltl? Mirt…” – gy fog tged krdezni!
Megtartottad Isten parancsolatait? Hogy kpzeled ezt? Isten komolyan veszi parancsolatait! Mi vagyunk a vdlottak, s nem Isten!
Isten hallgatsa a legszrnybb tlet rajtunk!
Meg vagyok gyzdve rla, hogy van pokol. De bizonyra nem olyan, mint amilyennek sok kp mutatja, hogy az rdg megsti a lelkeket, s hasonl ostobasgok. n gy hiszem, az a pokol, amikor Istennek mr nincs mondanivalja az emberekhez. Akkor hvhatod t, imdkozhatsz, kilthatsz – s nem szl tbb! Dosztojevszkij mondta egyszer: „A pokol az a hely, ahova Isten nem nz tbb” – ahol vgleg megszabadulunk tle, ahol igazn elhagy minket. Igen, Isten hallgatsa tlet! s ezzel, hogy Isten hallgat, mr itt elkezddik a pokol.
A Bibliban azt mondja Isten: „Hvtalak benneteket – s nem vlaszoltatok.” Mirt hallgatsz ember, amikor Isten hv?
A nagy tvolsg akadlyoz a hallsban. Amikor gy rezzk, hogy Isten hallgat, akkor lehet, hogy tlsgosan tvol vagyunk Tle!
Ha gy rzitek, hogy Isten hallgat, akkor meg kell hallgatnotok Isten utols szavt! „Rgen sokszor s sokflekppen szlvn Isten az atykhoz a prftk ltal, ezekben a vgs idkben a Fi ltal szlt hozznk”. Tudjtok kicsoda Isten Fia? Ez Jzus!
Ez a Jzus – gy nevezik t – Isten emberr lett szava, Igje: „Az Ige testt lett, itt lt kzttnk.” rtitek? Ha szlunk egy szt, akkor az mr el is mlt, mint egy lehelet. Isten egy szt testt formlt – Jzusban. Jzus az Isten utols szava! Ismeritek azt a kifejezst, hogy ez az utols szavam?
Jzus Isten utols szava: Ha nem fogadjtok be t, akkor Istennek nincs tbb mondanivalja szmotokra! rtitek? Ha az emberek panaszkodnak: „Isten nem szl! Mirt hallgat Isten!” – akkor azt felelem: „Nincs mr Istennek semmi mondanivalja szmotokra, ha az utols szavt nem akarjtok elfogadni!”
Be kell fogadnotok Jzust! Befogadhatjtok t! Ms megolds nincs!
(Wilhelm Busch: Jzus a mi sorsunk cm knyve alapjn) |
MIRT LEK?
Egyik nap felhvott egy iparmgns rendkvl izgatott hangon:
„Lelksz r, jjjn!”
Odaszguldok.
„A fiam agyonltte magt!”
Ismertem a fit. Egyetemi hallgat volt. Mindene megvolt, amit csak kvnt. Egszsges volt, szp, fiatal s gazdag. Mr rgta sajt kocsijn jrt. Nem is bonyoldott semmifle lehetetlen helyzetbe. Ez a fiatal frfi golyt ltt a szjba! Egy htrahagyott levlben csak ennyit rt: „Nem ltom be, mi rtelme lenne tovbb lnem. Ezrt vget vetek rtelmetlen letemnek.”
Megrz!
Flelmetesen fontos, hogy megtalljuk letnk rtelmt, azrt, mert csak egy letnk van! Ha azt eljtszottuk, akkor rkre eljtszottuk.
Az embert az teszi emberr, hogy megkrdezi: Minek vagyok itt? Mirt vagyok ember? Mirt lek?
Erre a krdsre rengeteg felletes s elhamarkodott vlasz ltezik (gyrtunk), amivel a tulajdonkppeni krds nem nyer feleletet, csak httrbe szorul!
Megrendt hogyan l napjainkban mg a mvelt ember is, anlkl, hogy fogalma lenne rla, mirt is l ezen a vilgon. Egyetemi hallgatk mondtk: „Az letnek semmi mlyebb rtelme nincs. Puszta vletlen, hogy megszlettem, semmi clom nincs. Ezrt csak egyet tehetnk: lvezzk az letet, ahogy csak telik tlnk.” Taln ez a legnagyobb ksrts, ami az emberre tmadhat, ha erre gondol: „rtelmetlen az letem. Ha szleim nem hzasodtak volna meg, n meg sem szlettem volna. Puszta vletlen, hogy itt vagyok. Alapjban vve teljesen rtelmetlen az letem.” Akinek nehz lete van, ilyenkor kzel van az ngyilkossghoz.
Ez a mi idnk megrz vallomsa! Nem ltjuk mr az let rtelmt!
A Biblinak egyik Igje t- meg tjrja az embert: „Elvgzett dolog, hogy az emberek meghaljanak, azutn az tlet.” Ezt az Igt ismerve komolyan meg kell, hogy krdezze az ember: „Mirt lek?”
Csak egyvalaki tudja megadni a vlasz: Az, aki bennnket letre hvott, aki teremtett – Isten!
Egyik nap bemegyek egy laksba, ahol egy gyes fi drtokkal, lmpcskkkal barkcsol valamit. Megkrdezem: „Ember, mit ptesz? Valami pokolgpet? Mi lesz ebbl?” Megmagyarzza, de be kell ismernem, nem rtettem meg, csak arra gondoltam: „Senki ms nem tudja, mi lesz ebbl, csak az, aki csinlja, tudja megmondani, mi lesz belle s hogy mirt csinlja.”
Ha eddig nem olvastam volna a Biblit, akkor ez a krds vinne a Biblihoz! n nem brnm ki tovbb, ha nem tudnm mirt vagyok ezen az tkozott vilgon.
Meg akarom mondani nektek a Biblia vlaszt egy mondatban: Isten azrt teremtett bennnket, hogy az gyermekei legynk! Ahogy egy apa szvesen ltja meg nmagt a fiban, Isten az embert „a maga kpre” teremtette. Isten azt akarja, hogy gyermekei legynk, akik vele beszlnek – akikkel beszlhet, akik szeretik – s akiket szeret. Imdkozol te egyltaln? Milyen keser egy apnak, ha a fia vekig nem szl hozz! Aki nem imdkozik, nem beszl Mennyei Atyjval! Ltjtok: Isten szeretn, hogy gyermekei legynk, akik beszlnek Vele, akiket szeret, - s akik t szeretik. Ezrt vagyunk a vilgon! Nem egyhzrl, dogmkrl, vallsrl s egyebekrl beszlek, hanem az l Istenrl. azrt teremtett titeket is, hogy a gyermekeiv legyetek! Azz lettetek mr?
(Wilhelm Busch: Jzus a mi sorsunk cm knyve alapjn) |
A TBBIEK AZ IDEGEIMRE MENNEK!
Hogy a tbbiek az idegeinkre mennek, ez normlis. Biztos van valaki, aki neked is az idegeidre megy. Klcsnsen az idegeire tudunk menni egymsnak. A vilg tele van az egyms idegeire mens titkos sistergsvel. Ez jelzi, hogy az emberisg szervezete beteg.
A vilg tkletes volt, amikor Isten megteremtette. dm nem ment va idegeire s va sem dmra. Akkor teljes harmnia volt, mg az l Isten sem ment az emberek idegeire, s az emberek sem az vre. Akkor minden egybetartozott: Isten s az ember, s az emberek is egymssal. Nem voltak szakadsok. DE! Az ember ksrtsbe kerl. Vesz a tiltott gymlcsbl. Abban a pillanatban, amikor az emberisg kezdetn a bnbeess megtrtnt, minden szttrt.
Isten s az ember elszakad egymstl. Isten kizi az embert a paradicsombl, s krubot llt a kapu el. Azta elvltunk Istentl: Isten idegeire megynk, s a mi idegeinkre megy.
Isten s mikzttnk szrny szakadk van.
Ugyanabban a pillanatban az emberek is szthullottak. Mr dm s va gyermekeinl megltszik ez. Ekkor kezddik el, hogy az emberek egyms idegeire mennek.
Egyszer egy sszejvetelen 150 fiatalt krtem meg, hogy lljanak fel azok, akiknl nincs veszekeds otthon. Hrman vagy ngyen lltak fel. „Ejnye – mondtam - a tbbieknl mind van?” – „Igen”. Aztn megkrdeztem azokat, akiknl nincs veszekeds, mirt nincs? „Mi egyedl lakunk” – mondtk.
Ez a helyzet.
VISZONT!
Ebbe a vilgba, melyben egyms idegeire megynk s egymst bosszantjuk, belenyl az l Isten az felfoghatatlan irgalmassgban! Ez az egsz vilg Isten szeme eltt van – s Isten beleavatkozik.
csodlatosan nyl a vilghoz. Ez a Biblia llegzetelllt zenete. Lerontja a falat, mely kzte s kztnk ll, s eljn hozznk Fiban, Jzusban! Trtnhet ennl nagyobb esemny, mint hogy Isten lerontja a kztnk ll vlaszfalat, s neknk adja Fit, a mi Istenrl val elszakadsunk, egyms idegeire-mensnk s vitatkozsaink kzepette? Ha az Isten Fia, az r Jzus jn, akkor megvltozik az egsz helyzet.
Jzus bkessget szerez Istennel s embertrsainkkal!
Jzus, Isten beavatkozsa ebbe az elveszett s eltkozott vilgba. nem szakadt el Istentl. Neki egyetlen ember sem ment az idegeire. Neki mg Jds sem ment az idegeire, aki elrulta t. Ha engem valaki elrul, az az idegeimre megy. Jzus mindvgig szerette Jdst! Tekints egyszer gy Jzusra: az a frfi, akinek senki sem ment az idegeire!
A keresztre fesztett Jzus, szr tviskoronval a fejn. t szeretnm bemutatni! Meghalt rted is, hogy kihozzon bennnket abbl a nyomorsgbl, hogy msok idegeire megynk, sajt magunknak is az idegeire megynk, s msok az idegeinkre mennek, s szeretne Istennel megbkteni minket. Ha azt akarod, hogy minden akadly eltnjn, ami Isten s kzted van, akkor gyere Jzus keresztjhez. Jzus az, aki rted meghalt s feltmadott. Isten bkeajnlata. Dobd el minden ktelkedsed s vesd magad ennek a Jzusnak a karjaiba. Dobd oda minden bndet lbai el, s mondd: „A Tied akarok lenni!”
(Wilhelm Busch: Jzus a mi sorsunk cm knyve alapjn)
|
[4-1]
|